Heb jij een vitaminetekort?

Vitaminetekorten hoeven niet te ontstaan, mits je gezond eet en drinkt. Er zijn dertien stoffen die de naam vitamines hebben. Dat zijn: vitamine A, C, D, E, K en acht soorten vitamine B. In sommige gevallen kan toch een tekort ontstaan. De meest voorkomende vitaminetekorten zijn vitamine D-tekort en vitamine b12-tekort. Welke symptomen horen bij welke tekorten?

Vitamine A-tekort
Vitamine A zorgt voor de huid en ogen. Het is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Door vitamine A worden epitheelcellen gevormd in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel. Daarnaast zorgt vitamine A voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem. Een tekort aan deze vitamine kan  een droge huid of dof haar veroorzaken. Door de verminderde weerstand is de kans op een griep of verkoudheid groter.

Vitamine B1-tekort
Vitamine B1 is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam. Daarnaast is het nodig voor een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel. Bij een tekort aan vitamine B1 kunnen psychische afwijkingen ontstaan, zoals depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies, gevoelloosheid in de benen en hartklachten.

Vitamine B2-tekort
Vitamine B2 heb je nodig om je lichaam van energie te voorzien. Krijg je te weinig vitamine B2 binnen, dan kun je last krijgen van je huid, zoals ontstekingen bij de mondhoeken. Of je krijgt last van vermoeidheid. Een tekort kan bovendien leiden tot een verlaging van het hemoglobinegehalte. Hemoglobine geeft bloed een rode kleur en vervoert zuurstof van de longen naar de rest van je lichaam.

Vitamine B3-tekort
Een tekort aan vitamine B3 komt niet veel voor. Een eiwitrijke voeding zorgt al snel voor voldoende en ook de rest van de voeding bevat genoeg. In bepaalde delen van de wereld waar maïs het hoofdvoedsel is ontstaat sneller een tekort.

Vitamine B5-tekort
Vitamine B5 zit in veel voedingsmiddelen. Een tekort komt dan ook haast niet voor. Alleen bij ernstige ondervoeding treedt een tekort aan vitamine B5 op. Een langdurig en ernstig tekort kan  pijnlijke en branderige voeten, veroorzaken.

Vitamine B6-tekort
Bij voldoende en gevarieerd eten krijg je genoeg vitamine B6 binnen. Toch lijkt dit niet iedereen te lukken. Als je een tekort hebt, kun je last krijgen van ontstekingen van de tong en de huid, depressies, verwardheid, vermoeidheid, bloedarmoede, een verminderde weerstand en zenuwaandoeningen.

Vitamine B8-tekort                                                                                                                          Dit stofje zorgt onder andere voor een mooie huid en gezond haar. Omdat het in veel producten voorkomt, krijg je met een gevarieerd eetpatroon niet zomaar een tekort aan deze vitamine. Zou je er toch te weinig van binnen krijgen, dan kun je klachten krijgen als huidafwijkingen, een tongontsteking, een verminderde eetlust, vermoeidheid, spierpijn, bloedarmoede en depressie.

Vitamine B11-tekort
Vitamine B11 wordt ook wel foliumzuur genoemd. Hiervan krijgen Nederlanders niet altijd genoeg binnen, vooral zwangere vrouwen. Het zorgt voor de groei, een goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen. Foliumzuur is belangrijk voor de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind. Als je zwanger wilt worden of net zwanger bent, is het verstandig om extra foliumzuur te nemen. Een ernstig tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, darmstoornissen, vermoeidheid en geboorteafwijkingen veroorzaken.

Vitamine B12-tekort
Vitamine B12 speelt een rol bij de vorming van rode bloedcellen, zorgt voor een goede werking van het zenuwstelsel en is een essentiële factor voor de groei. Het is betrokken bij de stofwisseling van foliumzuur. In Nederland krijgen de meeste mensen voldoende vitamine B12 binnen door het eten van vlees. Vooral veganisten lopen een risico op een te lage inname van vitamine B12. Bij een tekort aan vitamine B12 kan minder DNA worden aangemaakt, dat nodig is als lichaamscellen zich vermenigvuldigen. Vooral bloed- en zenuwcellen vermenigvuldigen zich snel, en daar zijn de effecten van een tekort dus het eerst te merken. Een vitamine B12-tekort kan leiden tot bloedarmoede en schade aan het zenuwstelsel. Dat uit zich in symptomen zoals vermoeidheid, gebrek aan eetlust en hoofdpijn, maar op de duur ook in typische verschijnselen als tintelende en gevoelloze handen en voeten, geheugenproblemen en coördinatiestoornissen.

Vitamine D-tekort
Een vitamine D-tekort komt in alle lagen van de bevolking vaak voor. Vooral met het stijgen van de leeftijd, stijgt het risico op een tekort. Naar schatting heeft de helft van alle ouderen een tekort aan vitamine D. Het lichaam heeft vitamine D nodig voor stevige botten en tanden. Een tekort kan op den duur botontkalking of osteoporose en/of spierzwakte veroorzaken.

Vitamine K-tekort
Vitamine K is nodig voor een goede bloedstolling. Daarnaast zijn er aanwijzingen  vitamine K een rol speelt bij de aanmaak van botten. Pasgeboren baby’s krijgen na geboorte altijd 1 milligram vitamine K toegediend, omdat baby’s altijd een vitamine K-tekort hebben. Ook volwassenen die langdurig antibiotica gebruiken kunnen een vitamine K-tekort krijgen, met mogelijk een vertraagde bloedstolling tot gevolg.

Bron(nen): Vitamine Informatie Bureau, Voedingscentrum

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: